Valitse auto fiksusti – valitse vaihtoehtoinen käyttövoima
Autoilu on muuttumassa entistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen rinnalle on tullut uusia käyttövoimavaihtoehtoja. Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja näin niiden kehitys etenee vauhdilla.
Jos siis auton hankinta on ajankohtainen, kannattaa harkita vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa autoa, kuten täyssähköautoa, ladattavaa hybridia, kaasuautoa tai flexfuel-autoa. Askeleen ekologisempaan suuntaan voi ottaa myös tankkaamalla dieselautoon fossiilisen polttoaineen sijasta uusiutuvaa dieselpolttoainetta.
Tältä sivustolta voit lukea lisää vaihtoehtoisista käyttövoimista ja kuulla, mitä autojen omistajat ovat mieltä omista menopeleistään.
Miksi liikenteessä tarvitaan erilaisia käyttövoimia?
Juhani Laurikko on tutkinut liikenteen energiankäyttöä ja ympäristövaikutuksia Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä reilut 35 vuotta. Laurikko kertoo, miksi liikenteessä tarvitaan erilaisia käyttövoimia.
Tutustu seuraavaksi vaihtoehtoisiin käyttövoimiin! ⬇️
Useat autonvalmistajat tekevät vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttäviä ajoneuvoja useissa eri hintaluokissa. Sitä mukaa kun autokanta on siirtymässä pois perinteisistä käyttövoimista, paranee vaihtoehtoisten käyttövoimien lataus- ja tankkausverkosto.
Autonvalitsijan muistilista:
Selvitä ajoissa millainen latauspiste kotiisi tai esimerkiksi työpaikallesi on saatavissa.
Mitkä ovat vakioreittisi? Millainen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkosto on nyt tai suunnitteilla esimerkiksi työ- tai mökkimatkasi varrelle?
Tarvitsetko autoosi peräkoukun? Tarkista maahantuojalta, mihin automalleihin peräkoukku on mahdollista asentaa. Monissa sähkö- ja kaasuautoissa ja lataushybrideissä on koukun asennuksessa on rajoituksia.
Kuinka paljon sinulle kertyy autoilukilometrejä vuodessa? Autoa ei tarvitse aina omistaa. Auton omistamiselle löytyy useita erilaisia vaihtoehtoja, kuten vuokraus ja vertaisvuokraus.
Täyssähköautolla tarkoitetaan autoa, jonka voimanlähteenä on sähkömoottori ja jonka akut toimivat energiavarastoina.
Sähköautojen hankintahinta on tyypillisesti vastaavaa polttomoottoriautoa suurempi, mutta ajokilometreistä riippuen voidaan jo viidessä vuodessa päätyä pienempiin autoilun kokonaiskustannuksiin. (Lähde: Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskuksen (VERNE) laskelma.)
Katso videolta, mitä sähköautoilijalla on kerrottavaa: Reilut neljä vuotta täyssähköautolla ajanut Tuukka Heikkilä on tyytyväinen käyttövoimavalintaansa. Täyssähköauto on vienyt miehen sujuvasti Norjaan saakka, ja kyennyt hyvin kaikkiin muihinkin matkoihin.
Sähköauton toimintasäde vaihtelee auton mallista ja säästä riippuen noin 100 kilometristä yli 500 kilometriin. Suurilla akuilla toimintamatka voi olla jopa 600 kilometriä. Sähköauto pystyy varastoimaan jarrutuksessa syntyneen energian akkuun, mikä osaltaan kasvattaa toimintasädettä. Matkustamon lämmitys lyhentää hieman auton toimintasädettä.
Ennen ajoon lähtöä kannattaa käyttää sisätilanlämmitintä, jotta matkustamon lämmitykseen tarvitaan mahdollisimman vähän sähköä ajoakustosta ja matkustus on mukavaa. Kovilla pakkasilla auton toimintamatka lyhenee 20–30 %. Varsinkin uusissa sähköautoissa on vakiona ilmalämpöpumppu, joka pienentää merkittävästi lämmitykseen kuluvan sähkön tarvetta.
Lataaminen
Sähköautoa kannattaa ladata kotona. Sähköauton hankinnan yhteydessä on suositeltavaa hankkia kotiin erillinen sähköautokäyttöön tarkoitettu latauslaite, jolla lataaminen on turvallinen ja kestävä ratkaisu. Kiinteä latauslaite, asennuskustannukset mukaan lukien, maksaa noin 1 000–3 000 €.
Sähköauton mukana toimitetaan usein suko-latauskaapeli, jonka avulla omakotitaloasuja voi hidasladata autoa kotitalouspistorasiasta. Tämä edellyttää, että pistorasian sähköturvallisuus ja pistorasia-asennuksen soveltuvuus lataukseen on varmistettu ja latausvirtana käytetään enintään 8 ampeerin virtaa. Tavallisesta kotitalouspistorasiasta lataaminen on varsinaisesta latauspisteestä lataamista hitaampaa. Vakuutusyhtiöt voivat ehdoissaan asettaa rajoituksia kotitalouspistorasian käytölle.
Reissussa lataus onnistuu julkisista latauspisteistä, joita oli Suomessa vuonna 2020 yli 3 000. Erillisiä latauspaikkoja on jo yli 1 000, mutta latausverkosto painottuu edelleen eteläiseen Suomeen. Julkisista latauspisteistä pikalatauspisteitä on noin 300. Niissä 100 kilometrin ajomatkalle tarvittavan energiamäärän voi ladata 10–30 minuutissa.
Ladattava hybridi
Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselkäyttöisen moottorin lisäksi sähkömoottori.
Ladattavan hybridin hankintahinta on usein vastaavaa tavanomaista polttomoottoriautoa suurempi. Jos sähköllä ajettavia kilometrejä kertyy paljon, voidaan päästä samoihin tai edullisempiin kokonaiskustannuksiin.*
Katso videolta, mitä hybridiautoilijalla on kerrottavaa:
Espoossa asuva yrittäjä Roger Lohman kertoo, miksi valitsi autokseen juuri lataushybridin. Hybridiautosta hänellä on pelkästään positiivisia kokemuksia.
Hybridiauton ajoakustoa voi ladata verkkosähköllä. Ladattavalla
hybridilla voi ajaa yleensä noin 30–80 kilometriä pelkällä sähköllä.
Ladattavan hybridin hiilidioksidipäästöjen määrän ratkaisee auton
käyttäjä valinnoillaan ja auton lataustiheydellä. Tyypillisessä käytössä
ladattava hybridi ei hiilidioksidipäästöiltään ole yhtä vähäpäästöinen
kuin täyssähköauto, mutta se on silti merkittävä askel parempaan
suuntaan.
Ladattava hybridi on erinomainen ratkaisu, jos päivittäiset tai
viikoittaiset ajot voidaan hoitaa sähköllä ja polttomoottorin käyttö
rajoittuu pidemmille matkoille, kuten mökkireissuille.
Lataaminen
Ladattavan hybridin akkujen lataus onnistuu pikalatausta lukuun
ottamatta samoin kuin täyssähköauton. Varmimmin tämä tapahtuu
sähköajoneuvokäyttöön suunnitellulla latauslaitteella, joka on
turvallinen ja kestävä ratkaisu. Kiinteä latauslaite asennuskustannukset
mukaan lukien maksaa noin 1 000–3 000 euroa.
Omakotitaloasuja voi tilapäisesti ladata ladattavaa hybridiä normaalista
pistorasiasta auton mukana tulevan latauskaapelin avulla. Tämä
edellyttää, että pistorasian sähköturvallisuus ja pistorasia-asennuksen
soveltuvuus lataukseen on varmistettu ja latausvirtana käytetään
enintään 8 ampeerin virtaa. Lataus latauskaapelilla on varsinaisesta
latauspisteestä lataamista hitaampaa.
Tien päällä lataus onnistuu julkisesta latauspisteestä, joita on
Suomessa vuonna 2020 yli 3 000. Erillisiä latauspaikkoja on jo yli 1
000, mutta verkosto painottuu edelleen eteläiseen Suomeen.
Kaasuauto
Kaasulla käyvässä autossa on kaksoispolttoainejärjestelmä, joka perustuu bensiinitekniikkaan (ottomoottori). Polttoaineena käytetään maa- tai biokaasua ja tarvittaessa bensiiniä.
Kaasuauton hankintahinta on parhaimmillaan jopa edullisempi kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton. Polttoainekulut kaasuautolla ovat noin kolmanneksen bensiiniautoa edullisemmat.
Katso videolta, mitä kaasuautoilijalla on kerrottavaa: Espoolainen Topi Lindgren valitsi biokaasua käyttävän auton. Kaasuautoilu ei hänen mukaansa käytännössä eroa bensiinikäyttöisellä autolla ajamisesta.
Polttoaineena kaasautossa käytetään maa- tai biokaasua ja tarvittaessa bensiiniä. Toimintasäde kaasu- ja bensiinitankin koko huomioiden on verrannollinen tavanomaiseen bensiinikäyttöiseen autoon. Kaasun tankkauspisteitä rakennetaan Suomessa koko ajan lisää.
Kaasuauton päästöjä voi vähentää käyttämällä täysin uusiutuvaa kotimaista polttoainetta eli liikennebiokaasua. Maakaasua käytettäessä eivät auton elinkaarenmittaiset päästöt jää juurikaan bensiiniautoa pienemmiksi.
Konversiot
Tavallisen bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasulla toimivaksi noin 2 000–4 000 € maksavalla konversiolla. Jälkiasennettujen kaasusäiliöiden koko vaihtelee, mutta usein säiliöihin mahtuu kaasua 250–300 kilometrin matkaa varten. Kaasusäiliöt asennetaan tyypillisesti tavaratilaan, josta ne vievät merkittävän osan. Konversioita saavat tehdä vain tehtävään koulutetut ja asennustutkinnon suorittaneet henkilöt.
Kun muutat bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton toimimaan kaasulla tai etanolilla 1.1.2018–30.11.2021 välisenä aikana, voit saada muutoksen kattamiseksi Traficomilta rahallista tukea. Muuntotukea voi saada vuosina 2018–2021.
FlexFuel- ja etanoliauto
FlexFuel-bensiinimoottoriauto toimii kuten bensiiniauto, mutta siinä voi käyttää bensiinin (95 E10, 98 E5) lisäksi korkeaseosetanolia (E85) ja muita nykyisiä sekä tulevia bensiinilaatuja.
FlexFuel-autoja ei ollut Suomessa tarjolla muutamaan vuoteen muun muassa siksi, että typpihyväksynnässä FlexFuel-autojen päästöt on mitattava kahdesti – sekä
bensiini- että etanolipolttoaineella. Suoraruiskutteisen
bensiinimoottorin optimointi hyvin erilaisille
etanoliseoksille (5–85 %) on ollut myös haasteellista.
Suomessa ei rekisteröity vuosina 2018–2020 yhtään uutta FlexFuel-autoa,
mutta vuonna 2021 tarjolle on jälleen tullut myös uusia FlexFuel-malleja. Myös moniin vanhempiin bensiinikäyttöisiin autoihin voidaan asentaa etanolipäivitys. Etanoli on edullisempaa tankata, mutta sitä kuluu ajossa noin 28 prosenttia bensiiniä enemmän. Syntynyt säästö riippuu vallitsevista hinnoista.
Katso, mitä etanoliautoilijalla on kerrottavaa:
Espoolainen Juhana Malme kertoo, millaisia kokemuksia hänellä on bensiinikäyttöisen auton muuntamisesta etanolikäyttöiseksi ja millaista on ajaa etanoliautolla.
Markkinoilla olevat korkeaseosetanolit valmistetaan elintarviketeollisuuden jätteistä ja ne ovat siksi vähäpäästöisiä polttoaineita. Jätteistä valmistettua bioetanolia saa Suomessa yli sadalta asemalta Pohjois-Suomea myöten. Korkeaseosetanolia ja bensiiniä voi tankata flexfuel-autoon missä seossuhteessa tahansa.
Korkeaseosetanolilla ajettaessa flexfuel-auton toimintamatka tankillisella on noin neljänneksen pienempi kuin bensiiniautolla eli noin 500–700 kilometriä. Bensiiniautoa lyhyempi toimintasäde johtuu etanolin pienemmästä energiasisällöstä verrattuna esimerkiksi fossiiliseen bensiiniin.
Konversiot
Tavallisen bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa flexfuel-autoksi alle 500 euroa maksavalla konversiolla. Etanolikonversio on mahdollinen ennen vuotta 2007 käyttöönotetuille autoille. Tätä uudemmissa autoissa pakokaasupäästöjen kiristyneet vaatimukset estävät muutoksen.
Kun muutat bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton toimimaan kaasulla tai etanolilla 1.1.2018–30.11.2021 välisenä aikana, voit saada muutoksen kattamiseksi Traficomilta rahallista tukea. Muuntotukea voi saada vuosina 2018–2021.
Lataus- ja tankkauspisteet kotona, kiinteistössä ja tien päällä
Sähköautojen latauspisteitä on muun muassa useilla huoltoasemilla, kauppakeskuksissa ja yksittäisissä yrityksissä. Julkisten latauspisteiden määrä lisääntyy koko ajan.
Kaasun tankkausasemaverkosto kattaa pääasiallisesti maakaasuverkoston alueen (Imatra–Tampere–Lohja rajaaman alueen). Maakaasuverkoston ulkopuolisia tankkausasemahankkeita on kuitenkin käynnissä jonkin verran.
Sähköautojen latauspaikkoja on toistaiseksi rajallisesti yksityisissä kiinteistöissä. Latauspaikkojen vähäisyys hidastaa ladattavien autojen yleistymistä, koska suurin osa latauksista tapahtuu kiinteistöissä.
Olemme koostaneet tähän osioon usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia liittyen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.
Jos et löydä vastausta sinua askarruttavaan kysymykseen, voit laittaa Motivan ja TTS:n asiantuntijoille viestiä viereisellä lomakkeella. Julkaisemme kysymyksiä tällä sivustolla ja halutessasi lähetämme vastauksen myös sähköpostiisi.
Kysymys: Onko latauspisteiden rakentaminen yhdenvertaista? Eihän bensa- tai kaasuautoilijoillekaan ole tankkausta taloyhtiöissä?
Vastaus: Latauspisteiden tarjoaminen on taloyhtiöiden toimintaa. Taloyhtiöissä on usein myös muita asumiseen liittyviä tiloja ja palveluita, joita kaikki eivät käytä. Oleellista on tarjota mahdollisuus tasapuolisesti, ei se käyttävätkö kaikki sitä.
Kysymys: Naapuri on hankkinut lataushybridin ja lataa omine lupineen taloyhtiön lämmitystolpasta. Onko tämä ok?
Vastaus: Ei ole. Lämmitystolppa on lähtökohtaisesti tarkoitettu vain moottorin esilämmitykseen ja mahdollisesti sisätilalämmitykseen. Asia tulee nostaa esille ja selvittää varsinaisen latauspisteen toteutusmahdollisuudet.
Kysymys: Onko lataaminen paloturvallisuusriski? Voidaanko latauspiste tehdä parkkihalliin?
Vastaus: Sähköautopalot voivat olla vaikeita sammuttaa, vaikka palokuormaltaan ne eivät juuri eroa muista autoista. Kunnossa olevaa varsinaista latauspistettä käytettäessä tulipalot ovat hyvin harvinaisia, ja toistaiseksi rakennusmääräykset eivät rajoita latauspisteiden toteutusta. Asia on kuitenkin pohdinnassa ympäristöministeriössä.
Kysymys: Voiko osakasomisteisilla autopaikoilla, jossa osakas maksaa itse sähkönkäytön, lämmitystolpasta lataamisen sallia?
Vastaus: Lataaminen on laillista, mutta emme suosittele tätä ratkaisua. Tulisi tehdä ainakin turvallisuuden varmistava käyttöönottotarkastus. Jos ei haluta investoida varsinaisiin peruslatauspisteisiin, olisi vahvistettu schuko vähintäänkin suositeltava.
Kysymys: Jos yhtiö rakentaa latauspisteitä, minkä suuruinen on kohtuullinen paikkamaksu?
Vastaus: Tähän ei ole selkeää vastausta. Koska joka tapauksessa suositellaan sähkön veloitusta kulutuksen mukaan, ei välttämättä ole tarpeen laittaa suurempaa perusmaksua.
Lue lisää vaihtoehtoisista käyttövoimista ja tutustu muun muassa autoilun kustannuksiin
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä, osa sivuston toimintaa parantavia, ja osaa käytetään analytiikka- tai markkinointitarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta.
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä, osa sivuston toimintaa parantavia, ja osaa käytetään analytiikka- tai markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Parantavat ja helpottavat sivuston käyttöä.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Voidaan käyttää esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.