Siirry sisältöön

Esimerkkejä

Selvitys energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa – Ajoneuvot ja kuljetuspalvelut

Motiva kartoitti toukokuussa 2017 valmistuneessa selvityksessä julkisen sektorin hankintayksiköiden kokemuksia ja tietotarpeita ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta hankinnoissa. Selvityksen sekä siihen liittyneen kyselyn mukaan julkisen sektorin toimijat ovat kiinnostuneita erilaisista tavoista tehostaa logistiikkaa ja ajoneuvojen käyttöä. Etenkin kuljetusten yhdistäminen ja liikkumisen uudet palvelut näyttäisivät lisääntyvän tulevaisuudessa.

Selvityksen mukaan vuonna 2012 voimaantullut laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa on vielä epäselvä monissa organisaatioissa. Lain vaatimista energia- ja ympäristövaatimuksista oli vastausten perusteella parhaiten osattu soveltaa typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöjä kuvaavaa Euro-päästöluokitusta. Huomattavasti vähemmän asetetaan vaatimuksia, jotka koskevat energiankulutusta ja niihin kytkeytyviä hiilidioksidipäästöjä. Työn tilaaja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. (2017)

Selvitys energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa – Ajoneuvot ja kuljetuspalvelut (pdf) (2.1 MB)



Helsingin kaupunki edistää vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä Helsingin kaupungin omaan kalustoon hankitaan vain henkilöautoja, joiden CO2-päästöt ovat alle 100 g/km ja jotka täyttävät Euro 5 –luokan päästönormit. Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).

Vähäpäästöiset autot – käytön edistäminen Helsingissä (pdf) (401.2 KB)


Puitejärjestelyn tavoitteena energiatehokas ja monipuolinen autokanta

Hansel Oy:n toteuttamassa puitejärjestelyn kilpailutuksessa kiinnitettiin
erityistä huomiota autojen ympäristövaikutuksiin.




Yhteiskäyttöautopalvelun edelläkävijä

Göteborgin kaupunki kilpailutti yhteiskäyttöautopalvelun ensimmäisen
kerran vuonna 2003. Autonkäyttö tehostui, ja kaupunkilaiset saivat uuden vaihtoehdon liikkumiseen. Muut ruotsalaiset kaupungit ovat seuranneet perässä Trafikverketin kannustamana.

Göteborgin kaupunki – Yhteiskäyttöpalvelun edelläkävijä (pdf) (2.1 MB)





Sivua päivitetty viimeksi 10.8.2020