Siirry sisältöön

160 hakutulosta

Direktiivin tavoitteena on vähentää rakennuksista aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja energiankulutusta.
Pakettiautojen päästö- ja polttoaineenkulutusmittauksissa (direktiivi 2004/3/EC) käytetään samaa EU-kulutussykliä kuin henkilöautoilla. Kuorma- ja linja-autoille ei ole olemassa virallisia ajosyklejä kulutusmittauksia varten. Sen vuoksi raskaalle kalustolle ei ole saatavissa vertailukelpoisia l/100 km -lukemia.
Korjausrakentamiselle on direktiivin mukaan asetettava kansalliset energiatehokkuuden vähimmäisvaatimukset.
Motiva tuki valtion ministeriöitä ja virastoja energiatehokkuusdirektiivin toimeenpanossa sekä direktiivien päivityksissä. Kehitimme entistä vaikuttavampia energiatehokkuusneuvonnan muotoja sekä yhteistyöprojekteja elinkeinoelämän kanssa muun muassa pilotoiden syväselvityksiä energiatehokkuuden parantamiseksi.
Direktiivi asettaa yksityiskohtaisia vaatimuksia sille, miten jäsenvaltioissa mitataan lämmitys- ja jäähdytysenergian sekä lämpimän käyttöveden kulutusta. Vaatimukset edellyttävät Suomessa muutoksia energiatehokkuutta, rakentamista ja asumista koskeviin säädöksiin.
Haakana oli vuosia rakennusten energiatehokkuusdirektiivin kansallinen yhdyshenkilö, ja hän koordinoi direktiivin toimeenpanoa. ”Maarit Haakana on ollut keskeinen vaikuttaja suomalaisten rakennusten energiatehokkuuden parantamisessa. Kehitystyö on vaatinut poikkeuksellista sitoutumista ja yhteistyötä niin suomalaisten sidosryhmien kuin myös Euroopan komission kanssa.
Energiayhteisöön liittyvät säädökset ja verotus Energiayhteisöjä käsitellään sekä EU:n direktiiveissä että Suomen lainsäädännössä. Niihin liittyviä veroja ovat sähkövero, tulovero ja arvonlisäverotus. Tutustu voimassa olevaan energiayhteisöjen lainsäädäntöön ja verotukseen.
Tähän velvoitteeseen tulee vapautumismahdollisuuksia, jotka tarkentuvat direktiivin kansallisen toimeenpanon aikana.
Jos sähköpyörä täyttää direktiivin 2002/24/EY vaatimukset, sen kuljettamiseen ei tarvita ajokorttia eikä liikennevakuutusta, ja sen paikka liikenneväylillä on sama kuin tavallisella polkupyörällä. Myöskään ikärajaa sähköavusteisen pyörän kuljettamiseen ei Suomessa ole.
Sopimustoiminta tukee myös direktiivin muissa artikloissa asetettujen velvoitteiden toteutusta ja osaltaan myös rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) toimeenpanoa. Sopimustoiminnalla saavutettavat energiansäästöt tukevat Suomen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Ne helpottavat myös kansallisia tavoitteita uusiutuvan energian käytön lisäämisestä.