101 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Tuulivoiman tuotanto vaihtelee hetkittäin, joten tuulivoima ei voi toimia ainoana energianlähteenä, vaan se tarvitsee muuta sähköntuotantoa tasaamaan kulutuksen ja tuotannon välisen eron. Sähköjärjestelmässä on tuotantotavasta riippumatta varauduttava yllättäviin seisokkeihin.
Esimerkiksi 15 kolmen megawatin tuulivoimalan muodostaman tuulivoima-alueen kiinteistövero kahdenkymmenen vuoden tarkasteluajanjaksolla voi olla yhteensä jopa noin 2 miljoonaa euroa. Tuulivoima-alueen rakentaminen edellyttää suhteellisen laajaa aluetta.
Tuulivoima edustaa nykyaikaista tekniikkaa. Mitä selkeämpi aikayhteys tuulivoimalla ja sen ympäristöllä on, sitä pienempi on konflikti niiden välillä. Tämä korostuu erityisesti kulttuurihistoriallisesti merkittävän maisema-alueen tai yksittäisten maisemaelementtien kohdalla.
Maakuntakaavassa osoitetun tuulivoima-alueen rajaus voi täsmentyä yleis- tai asemakaavassa. Maakuntakaavassa osoitetun tuulivoima-alueen sijaintiakin voidaan yksityiskohtaisemmassa kaavassa muuttaa, jos tähän on esimerkiksi tarkemmista selvityksistä johtuva perusteltu syy. Yksityiskohtaisempi kaava ei kuitenkaan voi olla maakuntakaavan vastainen.
TUULIVOIMA JA AURINKOVOIMA Vaikuttavuusarvioinnissa on tarkasteltu viime vuosina yleistyneiden tuulivoiman ja aurinkovoiman tuotantomäärien kehitystä.
Uusiutuvia energialähteitä ovat muun muassa aurinkoenergia, vesivoima, tuulivoima, puuenergia, peltoenergia, biovoima ja lämpöpumput. Suomessa käytettävistä uusiutuvista energiamuodoista tärkeimpiä ovat bioenergia, varsinkin puu ja puupohjaiset polttoaineet sekä vesivoima.
TUULIVOIMA Suomessa erityisesti talvikuukaudet ovat tuulisia kesäkuukausiin verrattuna. Tuulivoiman tuotantoon hyvin soveltuvia alueita on rannikoilla, merialueilla, tuntureilla ja monin paikoin myös sisämaassa. Viime vuosina tuulivoimaloita on rakennettu aiempiin vuosiin nähden runsaasti. Tuulivoima on uusiutuvaa energiaa ja lähes päästötöntä.
Alueen kaavoitus tuulivoimalle sopivaksi. Kaavoitus- ja YVA-prosessit kulkevat yhdessä. Lopulliset neuvottelut verkonhaltijan kanssa. Lupien hakeminen. Maanrakennustyöt. Voimaloiden hankinta ja rakentamisen aloitus.
Tarkastelu kattaa uusiutuvan energian käyttömäärät, kustannukset valtiolle, kasvihuonekaasujen päästövähennykset sekä metsähakkeen ja tuulivoiman työllisyysvaikutukset.
Avustuksilla toteutetaan hallitusohjelman tuulivoimarakentamisen edistämisen kirjauksia, joiden mukaan tuulivoiman osuutta Suomen energiantuotannosta kasvatetaan ja poistetaan tuulivoimarakentamisen hallinnollisia, kaavoituksellisia ja muita esteitä. Avustus on haettavissa 4.4. – 4.5.2022.