30 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Diesel Dieselöljy on sitä yleisemmin käytetty polttoaine mitä suuremmasta autosta on kyse ja mitä enemmän ajetaan. Ammattiliikenteessä – kuorma-, linja- ja pakettiautot, taksit, traktorit, työkoneet ja laivat – käytetään lähes poikkeuksetta dieseliä. Myös yksityiskäytössä dieselistä on tullut entistä suositumpi pienen polttoaineenkulutuksensa vuoksi.
Uusiutuva diesel Dieselpolttoaineeseen sekoitetaan nykyään uusiutuvista raaka-aineista tuotettua dieseliä, joka voi olla kotimaista uusiutuvaa dieseliä tai joissain tapauksissa myös perinteistä biodieseliä. Uusiutuvaa dieseliä voi tankata huoletta, sillä se soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin.
Esimerkiksi vuonna 2018 dieselien osuus käytettynä maahantuoduista henkilöautoista oli 58 prosenttia. Paljon ajavalle dieselmoottori on pitkään ollut Suomessa taloudellisin vaihtoehto, sillä vaikka dieselistä joutuu maksamaan käyttövoimaveron ja polttoaineen hintaetu on kaventunut, on dieselin kulutus selvästi bensiinimoottoria pienempi.
– uusiutuva diesel jätepuusta Diesel (B7, FAME) 9,9 – – Diesel (B20, uusiutuva diesel) 9,9 – – Maakaasu 13,9 kWh/kg 255 – Biokaasu 13,9 kWh/kg 54 – 83 67 – 79 % yhdyskuntajäte – kuivalanta Sähkö – 0 – 89 – 600 – uusiutuva – keskimääräinen – marginaaliperusteinen *) fossiiliseen vertailupolttoaineeseen nähden (esimerkiksi etanolilla bensiini, biokaasulla maakaasu jne.) **) EU:n alueella
Diesel tuli mallistoon bensiinimoottoria taloudellisemmaksi mutta hankintahinnaltaan kalliimmaksi vaihtoehdoksi. Polttoaineen saatavuuden kanssa ei ollut ongelmia, sillä raskaat ajoneuvot käyttivät jo tuolloin pääosin dieseliä. Tuon ajan dieselmallit olivat moottorin suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta bensiinimalleja hitaampia, meluisampia ja painavampia.
Diesel DICI+DPF Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Conv. Diesel DICI TTW TTW Conv. Diesel DICI WTT WTT Conv. Diesel DICI+DPF Conv. Diesel DICI+DPF 2010 2010 Gasoline DISI Gasoline DISI Gasoline PISI Gasoline PISI 2002 Conv. Diesel DICI Conv.
Tyhjäkäynnillä ja matalilla kuormituksilla moottori toimii suurimmaksi osaksi dieselillä, mutta kuormituksen kasvaessa kaasun osuus käytetystä polttoaineesta lisääntyy, ja dieselin osuus on enää noin 10 prosenttia. Dieselin käytön takia tällainen moottori ei ole päästöiltään yhtä puhdas kuin pelkkää kaasua käyttävä moottori.
Uusiutuva diesel on niin sanottu drop in -polttoaine, joka soveltuu 100 prosentin seoksena ongelmitta useimpiin dieselautoihin. Soveltuvuus pitää kuitenkin aina tarkistaa erikseen jokaisesta automallista, koska fossiilista dieseliä pienemmän tiheytensä takia kaikki autonvalmistajat eivät hyväksy uusiutuvaa dieseliä sataprosenttisena seoksena polttoaineeksi.
Toistaiseksi perinteiset dieselbussit ja diesel-polttoneste ovat hallinneet markkinoita. Kaasubusseja on jo ollut käytössä jonkun verran. Markkinoille on nyt tullut entistä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja ja myös hybridejä. Erilaisia biopolttoaineita on niin ikään tarjolla. Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel.
Valmistettaessa uusiutuvaa dieseliä jäte- ja tähderaaka-aineista, kasvihuonekaasujen vähenemä voi olla jopa 90 % fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.