13 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Avainsanat: Fiskars Group, ilmastotavoitteet, kasvihuonekaasupäästöt, kestävä kehitys, vastuullisuus, vastuullisuustavoitteet, vastuullisuudenhallintamalli Podcastin voit kuunnella Spotify-musiikkipalvelussa: Fiskars Groupissa kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet Voit lähettää meille ehdotuksia aiheista, joista juuri sinä haluaisit kuulla osoitteeseen motiva@motiva.fi .
Liikenne tuottaa viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Vuonna 2013 tämä oli noin 13 miljoonaa tonnia. Tästä tieliikenteen osuus on 72 prosenttia. Tästä liikenteen osuus on yli 90 prosenttia. Yli puolet terveydelle haitallisista hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä.
Liikenne sähköistyy Liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2022 asettama työryhmä laati fossiilittoman liikenteen tiekartan, jossa tunnistetaan yhteiskunnallisen päätöksenteon pohjaksi keinot, joilla Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.
Yli 90 prosenttia kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tieliikenteessä ja tästä 60 prosenttia henkilöautoista. Yli puolet terveydelle haitallisista hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä.
Samat ratkaisut toimivat moneen ongelmaan, esimerkiksi kasvihuonekaasupäästöihin ja ravinnepäästöihin, jolloin niitä olisi hyvä rahoittaa poikkihallinnollisesti kokonaisuutena. Lisäksi yhteisen pitkän aikavälin tavoitetason asettaminen olisi erityisen tärkeää.
Rakennusten rooli ilmastotyössä on merkittävä, sillä niissä kuluu 40 prosenttia energiasta ja aiheutuu 36 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä EU:ssa.
Rakennusten rooli ilmastotyössä on merkittävä, sillä niissä kuluu 40 prosenttia energiasta ja aiheutuu 36 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä EU:ssa.
Euro-päästöluokkavaatimuksilla voidaan siis vaikuttaa vain paikalliseen ilmanlaatuun mutta ei kasvihuonekaasupäästöihin. 2. Alueellamme ei ole montaa kuljetuspalveluja tarjoavaa yritystä ja niiden mahdollisuudet investoida uuteen kalustoon ovat heikot. Mitä voisimme tehdä? Kaluston saatavuudessa ja palveluita tarjoavissa yrityksissä on suuria maantieteellisiä vaihteluita.
Näitä pitäisi saada pienennettyä, jotta teollisen toiminnan sähköistyminen olisi kannattavaa. [14] Sähköistymisen haasteista kerrotaan lisää seuraavassa kappaleessa. 2.2 Tilanne nykypäivänä Vuonna 2015 solmittiin Pariisin ilmastosopimus, jonka tavoitteena oli kääntää laskuun maailman kasvihuonekaasupäästöt.
Yli 90 prosenttia kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tieliikenteessä ja tästä 40 prosenttia muista kuin henkilöautoista. Yli puolet terveydelle haitallisista hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä ovat peräisin liikenteestä.