Siirry sisältöön

5 hakutulosta

Ladattavaa hybridiautoa käsitellään omalla alasivullaan: Ladattava hybridiauto
Myös kiinnostus sähköautoiluun on selvästi kasvanut edellisistä vuosista ja entistä useammalla on jo sähkö- tai hybridiauto käytössä. Kotona ladattavan sähkö- tai hybridiauton omisti vastaajista 8 prosenttia. ”Muutostrendi aiempiin tuloksiin viiden viime vuoden aikana on selvä.
Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori. Sähköautoilun lisääntyessä saadaan älykkäällä sähköverkolla huomattavia hyötyjä; sähköverkko voi antaa autolle virran lisäksi tiedon siitä, milloin on sopivin hetki ladata. Tämä voi tehostaa uusiutuvan energian käyttämistä omaan tarpeeseen.
Viime vuosina polttokennoauto näyttää kuitenkin jääneen taka-alalle täyssähköautoon ja ladattavaan hybridiautoon verrattuna. Suomen kansalliseen energia- ja ilmastostrategiaan kirjattu 250 000 sähköauton tavoite sisältää myös polttokennoautot, mutta niiden yleistyminen jää nähtäväksi.
Esilämmitetyn hybridiauton bensiininkulutus väheni ensimmäisen neljän ajokilometrin aikana –7˚ C:ssa n. 12 % ja 0˚ C:ssa n. 8 % verrattuna kylmään autoon. Esilämmityksellä saavutettu kulutushyöty painottui hybridiautolla kaupunkiajo-osuuden 2. vaiheeseen, eli ajomatkalle 2-4 kilometriä.
1