7 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Suomessa työkoneeksi laskettavia laitteita on arvioitu olevan noin 2,5 miljoonaa, joista noin 0,5 miljoonaa käyttää polttoaineenaan dieseliä tai moottoripolttoöljyä. Noin 90 prosenttia työkoneiden päästöistä tulee moottoripolttoöljyn käytöstä. Koulutus on avainasemassa todellisen muutoksen aikaansaamiseksi, toteaa johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiro Teknisen Kaupan Liitosta.
Uusiutuvaa liikenteen energiaa on • uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö • uusiutuva diesel (ei perinteinen biodiesel eli FAME, joka käy dieselautoihin yleensä enintään 7 % seoksena)) • etanolidiesel (ED95) • korkeaseosetanoli (E85) • liikennebiokaasu (vähintään 50 % biokaasua). 2.
Tietoa ja vinkkejä ennakoivan markkinavuoropuhelun toteutukseen: • www.motivanhankintapalvelu.fi/viestintaopas 2.4 Uusien käyttövoimien hankinta Uusilla käyttövoimilla tarkoitetaan liikenteessä käytettävää uusiutuvaa energiaa, jolla korvataan fossiilista bensiiniä tai dieseliä kokonaan tai osittain (seokset).
Tällä hetkellä käytetyimpiä vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat nestemäiset biopolttoaineet (etanoli ja uusiutuva diesel). Tieliikenteen bensiiniin ja dieseliin sekoitetaan tällä hetkellä yhteensä yli 10 prosentin osuus uusiutuvista raaka-aineista valmistettua biopolttoainetta, ja osuus on jatkuvasti kasvussa.
Neste MY uusiutuva diesel. DOE (2018). Energy Storage Database. NVE, 2016. Hva betyr elbiler for strømnettet? Dubrovin, 2015. Sopeutumistarve ilmastonmuutokseen vesistöjen säännöstelyssä. Suomen ympäristökeskus. Energiateollisuus (2018). Energiavuosi 2017 – Sähkö Energiavirasto (2019). Energiavirasto.fi/Tietoa maakaasu- ja sähkömarkkinoista Energifaktanorge (2018).
A diesel litre’s energy content is different from a gasoline litre, which in turn is different from a hydrogen or LNG or whatever litre. In addition, the database in ODYSSEE is lacking, which quite a lot of missing data. Wouldn’t it be better to use an indicator where there is more data coverage, e.g. kWh/km?