15 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Käyttöönottopäätös ei herättänyt juurikaan vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, sillä asia nähdään myös terveys- ja työturvallisuuskysymyksenä, sillä uusiutuvan dieselin pienhiukkas- ja haitta-ainepäästöt ovat tavallista dieseliä pienemmät. Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa.
Diesel DICI+DPF Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Conv. Diesel DICI TTW TTW Conv. Diesel DICI WTT WTT Conv. Diesel DICI+DPF Conv. Diesel DICI+DPF 2010 2010 Gasoline DISI Gasoline DISI Gasoline PISI Gasoline PISI 2002 Conv. Diesel DICI Conv.
Toistaiseksi perinteiset dieselbussit ja diesel-polttoneste ovat hallinneet markkinoita. Kaasubusseja on jo ollut käytössä jonkun verran. Markkinoille on nyt tullut entistä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja ja myös hybridejä. Erilaisia biopolttoaineita on niin ikään tarjolla. Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel.
Sähköbussien rinnalla on samassa linja-ajossa kaksi diesel-bussia, jotka toimivat referenssinä sähköbusseja vastaan kiinnittäen tulokset vertailua varten normaaliin diesel- kalustoon samassa käyttöympäristössä.
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Ajoneuvojen määrä Bussit päästöluokittain 2013 1 369 8% 6% 1 451 21 % 54 (metroyksikköä) 132 118 Nox PM g/km g/km EEV diesel 6,49 0,068 Euro diesel 6 0,09 0,005 Euro diesel 2 12,86 0,213 Euro diesel 3 8,84 0,209 Euro diesel 4 8,36 0,112 Euro diesel 5 7,51 0,089 2014 54 (metroyksikköä) 124 (junayksikköä) 4 125 4 (junayksikköä) 61 % 2% 2% NOx=Typenoksidit PM=pienhiukkaset EEV: Enhanced
Lisäksi polttoaineen vaihto dieselistä biokaasuun vähentää hiilidioksidipäästöjä yli 1000 tonnia vuodessa. Vaasan kaupungin omien toimintojen energiankulutuksen hiilidioksidipäästöistä tämä vähenemä vastaa 6 prosenttia.
KRITEERIT VÄHÄPÄÄSTÖISILLE AUTOILLE Polttoaine/energialähde Hiilidioksidipäästö (CO2) EU-päästötaso bensiini- ja diesel (ml. hybridit) alle 100 g/km Euro 5 bifuel (kaasuautot) alle 150 g/km (maakaasulla mitattuna) Euro 5 flexifuel (etanoliautot) alle 150 g/km (bensiinillä mitattuna) Euro 5 Lisäksi: täyssähköautot täyssähkökäyttöiset tieliikennekäyttöön rekisteröidyt L5e, L 6e ja L 7e
Tietoa ja vinkkejä ennakoivan markkinavuoropuhelun toteutukseen: • www.motivanhankintapalvelu.fi/viestintaopas 2.4 Uusien käyttövoimien hankinta Uusilla käyttövoimilla tarkoitetaan liikenteessä käytettävää uusiutuvaa energiaa, jolla korvataan fossiilista bensiiniä tai dieseliä kokonaan tai osittain (seokset).
Valtra tractors use biomethane and small amounts of diesel for ignition. The biogas tractor has been in test use on the Kalmari farm (Figure 4), and the results are promising. With this new technology, fossil fuel consumption for energy crop cultivation and harvesting can be significantly reduced enabling almost carbonneutral biogas production chain to be achieved.