81 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Tämä lämpöarvo on alin, koska siinä lämpöarvoa laskettaessa vähennetään energiamäärä, joka kuluu polttoaineen luontaisesti sisältämän ja palamisessa syntyvän veden haihtumiseen. Toimituskostealle painolle laskettu tehollinen lämpöarvo on sitä pienempi mitä enemmän polttoaine sisältää vettä.
Moottoreiden turboahtaminen ja iskutilavuuden pienentyminen ovat yleistyneet, samoin polttoaineen suoraruiskutus. Muuttuva venttiiliajoitus ja tulevaisuudessa sylinterien lepuutus vähentävät polttoaineenkulutusta edelleen.
Alla esitetyssä kuvassa on esitetty arvio puukattiloiden lukumäärästä jaoteltuna käytetyn polttoaineen sekä kiinteistön tyypin mukaan. Yleisimpiä puukattiloita ovat pientalojen pilkekattilat. Kuva. Arvio lämmityskattiloiden määrästä Suomessa jaoteltuna polttoaineen ja kiinteistötyypin mukaan.
DME vaatii kuitenkin täysin tavallisesta dieselmoottorista poikkeavan polttoainejärjestelmän, jossa polttoaine varastoidaan painesäiliöihin. Myös DME:n huono voitelevuus aiheuttaa polttoaineen syöttöjärjestelmään muutostarpeita dieselöljyyn verrattuna. Maakaasusta DME eroaa siten, että sitä ei voi sekoittaa fossiiliseen dieselöljyyn.
Pienikulutuksinen perusversio säilyttää arvonsa paremmin kuin suuritehoinen ja kalliisti varusteltu versio, jolla myös polttoaine-, huolto- ja rengaskulut ovat yleensä suuremmat.
Polttoaineen etanolipitoisuus voi olla enintään 10 tilavuusprosenttia. Flexfuel-auto on muuten kuin bensiiniauto, mutta polttoaineen etanolipitoisuus voi olla 0-85 tilavuusprosenttia. Flexfuel-autoja on nykyään saatavilla vain käytettyinä. Dieselauto soveltuu hyvin lähes kaikenlaiseen käyttöön ja etenkin suurille ajomäärille.
Lämmöntuotannon kokonaiskustannuksiin vaikuttavat eniten käytettävä polttoaine ja tuotantotapa. Lämmöntuotannon ostaminen palvelutoimintana on sujuva tapa rakennuksen tai prosessin lämmityksen hoitamiseksi. Lämmöntoimittajana voi toimia paikallinen lämpöyrittäjä tai lämpöosuuskunta. Mitä on lämpöyrittäjyys?
Polttoaineen saatavuus ei rajoitu yksin raakaöljyyn, sillä maakaasusta voidaan valmistaa synteettistä dieselkomponenttia (GTL), jonka tuotanto on kasvussa maailmalla. Fossiiliseen dieseliin voidaan lisätä uusiutuvaa dieseliä (HVO), vetykäsiteltyä kasviöljyä tai eläinrasvaa helposti 30 prosenttiin saakka.
(hiili kiertää luonnossa), ja kasvihuonekaasupäästöjä ajatellaan syntyvän ensisijaisesti raaka-aineen tuotannosta ja polttoaineen jalostuksesta.
Toukokuun 2024 hintatasossa ”autosähkön” hinta on peräti 1,18 €/kWh – siis noin kuusinkertainen verkkosähköön verrattuna (95E-polttoaineen hinta: 1,82 €/litra; kotitaloussähkön hinta: 0,19 €/kWh). Alla olevassa taulukossa on esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutuslisäyksestä.