Siirry sisältöön

10 hakutulosta

Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästön on oltava alle 150 g/km (Euro 5 -päästötaso). Takseissa ja yhteiskäyttöautoissa suositaan vähäpäästöisiä.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).
Niinpä sähkökäyttöiset kulkuneuvot luokitellaan virallisesti nollapäästöisiksi, vaikka todellisuudessa esimerkiksi sähköauton lataamisesta aina aiheutuu ilmakehään päästöjä – tosin vain murto-osa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon verrattuna. Julkisten hankintojen kautta voidaan myös edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä.
Arviointi perustuu seuraaviin lähtöoletuksiin: Ajoneuvolla kertyy ajomatkaa 20 000 km/vuodessa Kulutusarvio käyttövoimasta ajoneuvotyyppiä kohti: Bensiini, 5,1 l/100 km Hybridi, 4,0 l/100 km Sähkö, 20 kWh/100 km Bensiinin hinta 1,435 €/l Sähkön hinta 13 c/kWh Sähkön keskimääräinen CO 2 -kerroin 181 gCO2/kWh Kuva 1.
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Vaadittu esim. eu-päästöluokat yms., bensaa säästävä kuljetusten suunnittelu ja ajotapa.” Avoimissa vastauksissa ainoastaan 7 vastasi, ettei minkäänlaisia ympäristönäköhtia ole otettu huomioon muiden ajoneuvojen ja kuljetuspalveluiden hankinnassa.
Esimerkiksi kevyet hiilivedyt (kuten bensiini), likaavat lämpöpintoja vain vähän, kun taas raskaiden hiilivetyjen (kuten öljynjalostuksessa krakkauksen seurauksena syntyvä pohjaöljy) likaamistaipumus on suuri. Voidaan kuitenkin todeta, että keskimäärin nesteet likaavat lämpöpintoja herkemmin kuin kaasumaiset aineet.
1