Siirry sisältöön

47 hakutulosta

Asiaa energiasta 5.–9. luokkalaisille Opetatko ala- tai yläkoulussa? Poimi talteen energiatehokkuuteen ja energian käyttöön liittyvä opetusmateriaali ja aktivoivat tehtävät. Ala- ja yläkouluissa opetussuunnitelman tavoitteena on muun muassa kestävän elämäntavan ja globaalin vastuun ymmärtäminen sekä omien valintojen vaikutus kestävän energian käytön kannalta.
Koulut ja oppilaitokset – Opitaan energiasta ja sen säästöstä Energian ja materiaalien järkevä käyttö sekä niiden merkityksen ymmärtäminen on tärkeä kansalaistaito, joka on hyvä opettaa lapsille jo nuorena. Energia-asiat kuuluvat monipuoliseen perusopetukseen eri oppiaineissa, varsinkin luonnontieteissä.
Energia-asiat opetussuunnitelmassa Energian järkevä käyttö ja uusiutuvat energialähteet sisältyvät peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmiin. Peruskoulun aihekokonaisuudet: Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta Ihminen ja teknologia Lukion aihekokonaisuudet: Kestävä kehitys Teknologia ja yhteiskunta
Luonnollisesti itse laitteen kyvykkyys vaikuttaa siihen, miten paljon energiaa se kuluttaa, mutta se ei ole ainoa määräävä tekijä. Laite tulisi olla myös sopiva siihen kokonaisuuteen, jossa sitä käytetään. Usein energiankäytön kannalta kyvykäs laite hukkaa energiaa, koska sen käyttökohde ja -tapa on väärä.
Jopa 100 000 euron säästö Lämpöhankkeiden käynnistämistä vauhditti Benet Oy:n vuonna 2010 Hankasalmella toteuttama Motivan mallin mukainen uusiutuvan energian kuntakatselmus. – Tavallaan konsulttina oli euro.
Tulevaisuuden visiossa fossiilisesta energiasta siirrytään täysin uusiutuvaan energiaan. Tämä tarkoittaa, että fossiiliset polttoaineet korvataan tuuli- ja aurinkosähkön kaltaisilla energiantuotannoilla. Euroopan mittakaavassa kaikesta energian kulutuksesta pystytään hoitamaan suorasähköistämisellä 80 %. Loppu 20 %, on mahdollista hoitaa vihreän vedyn avulla.
Uusiutuvan energian lisääminen auttaa kuntaa pääsemään ilmasto- ja ympäristötavoitteisiin. Uusiutuvalla energialla voi olla myös muita positiivisia ympäristövaikutuksia kuin kasvihuonekaasupäästöjen väheneminen. Jos rakennetaan aluelämpöverkko, on keskitetyn laitoksen hyötysuhde parempi ja palaminen puhtaampaa kuin yksittäisten kiinteistökohtaisten ratkaisujen.
Huomioon on otettava erityisesti: liityntöjen yhteensopivuus, vanhojen rakenteiden toimivuus, eri materiaalien toimivuus keskenään, palokatkot ja muut paloturvallisuuteen liittyvät asiat. • Varmista energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian hyödyntäminen kiinteistöllä. Onko suunnitelmissa huomioitu kiertotalouden ratkaisut?
Energian  perusura  ‐käsite  eli  energiatehokkuuden  lähtötaso  (Kuva  2.)  liittyy  kiinteästi  energiatehokkuustyön  onnistumisen  arviointiin,  joka  myös  kertoo  koko  energian  suunnittelu‐ prosessin onnistumisesta. Energian perusura ei käsitteenä ole ETJ+:n suoranainen vaatimus, ku‐ ten  ISO  50001  ‐energianhallintajärjestelmässä. 
hankinta optimoidaan Turhaa energian käyttöä rajoitetaan Energia-asiat mukana hankintapolitiikassa, ympäristö-ohjelmissa, organisaation jatkuvissa toiminnoissa omalla painoarvollaan [Kuvataan voimassa olevat tavoitteet] Ilmanvaihdon käyntiajan lyhentäminen (KÄYTTÖ) 100 Lämmön talteenoton tehostus + lisäys 79 Valaistuskäyttömuutokset (KÄYTTÖ) 30 Erillissähkölaitteiden käyttö (KÄYTTÖ