Siirry sisältöön

12 hakutulosta

26.11.2020 9.00 Vaihtoehtoiset käyttövoimat valtaavat automarkkinoita Uudet käyttövoimavaihtoehdot, erityisesti sähkö, vahvistavat osuuksiaan automarkkinoista, ja samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee. Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästön on oltava alle 150 g/km (Euro 5 -päästötaso). Takseissa ja yhteiskäyttöautoissa suositaan vähäpäästöisiä.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).
Niinpä sähkökäyttöiset kulkuneuvot luokitellaan virallisesti nollapäästöisiksi, vaikka todellisuudessa esimerkiksi sähköauton lataamisesta aina aiheutuu ilmakehään päästöjä – tosin vain murto-osa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon verrattuna. Julkisten hankintojen kautta voidaan myös edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä.
Arviointi perustuu seuraaviin lähtöoletuksiin: Ajoneuvolla kertyy ajomatkaa 20 000 km/vuodessa Kulutusarvio käyttövoimasta ajoneuvotyyppiä kohti: Bensiini, 5,1 l/100 km Hybridi, 4,0 l/100 km Sähkö, 20 kWh/100 km Bensiinin hinta 1,435 €/l Sähkön hinta 13 c/kWh Sähkön keskimääräinen CO 2 -kerroin 181 gCO2/kWh Kuva 1.
Biometaani on merkittävästi edullisempaa kuin bensiini, mikä tekee siitä taloudellisesti kannattavan valinnan. Kuitenkin pitkän matkan kuljetuksissa tai alueilla, joilla tankkausasemien määrä on rajallinen, käytettävyys voi olla rajoitetumpaa. “Toisaalta raskaat ajoneuvot ovat keskeisessä roolissa tavaraliikenteessä erityisesti pitkien välimatkojen maissa, kuten Suomessa.
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Lue lisää 26.11.2020 Vaihtoehtoiset käyttövoimat valtaavat automarkkinoita Uudet käyttövoimavaihtoehdot, erityisesti sähkö, vahvistavat osuuksiaan automarkkinoista, ja samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.