Tiedotteet 2024

26.9.2024 14.00

Kehittyvät taloyhtiöt hyödyntävät energiamarkkinoiden ratkaisuja monipuolisesti

Uudistamalla tekniikkaa ja toimintatapojaan taloyhtiöt voivat hallita energiakustannuksiaan entistä paremmin. Energiayhteisöt, aurinkovoimalat, akustot ja älykkäät kulutuksen ohjausratkaisut sekä tulevaisuudessa yhä useammin myös virtuaalivoimalat optimoivat kulutusta ja tuovat säästöjä sekä taloyhtiölle että asukkaille.

– Taloyhtiöissä kannattaa nyt ottaa selvää energiankäyttöön liittyvistä uusista ratkaisuista ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Syksyllä päivitetään kiinteistön kunnossapitosuunnitelmaa ja lasketaan energiakustannusten vaikutuksia talousarvioon. Tässä yhteydessä on hyvä asettaa askelmerkkejä uudistuksille, asiantuntija Teemu Kettunen Motivan energianeuvonnasta kannustaa.

Mitä suurempi osa taloyhtiön energiankäytöstä on sähköä, sitä suuremman hyödyn se voi saada kulutuksen ohjauksesta sähkön hinnan mukaan sekä aurinkosähköjärjestelmän asentamisesta. Kulutusta lisäävät muun muassa maalämpö, koneellinen ilmanvaihto ja jäähdytys sekä sähköautojen lataus. Älykkäillä ohjauksilla järjestelmät reagoivat sähkön tuotannon ja hinnan vaihteluihin.

– Taloyhtiöiden rooli kasvaa joustoa vaativilla sähkömarkkinoilla, kun oma sähkön pientuotanto lisääntyy ja sähköä käyttävät jäähdytys- ja lämmitysratkaisut yleistyvät. Aktiivinen ja eteenpäin katsova taloyhtiö varmistaa mahdollisuudet osallistua energiamarkkinoille ja osaa hyödyntää sähkön tuotannon ja kulutuksen vaihteluita, Kettunen sanoo.

Virtuaalivoimalat ja akustot tasaamaan hintaheilahtelujen vaikutuksia

Aurinkosähkön kannattavuus taloyhtiöissä on parantunut energiayhteisöjen myötä. Järjestelmän voi mitoittaa suuremmaksi, mikä parantaa kustannustehokkuutta, ja kiinteistöltä ylijäävää omaa tuotantoa voi ohjata asukkaiden käyttöön.

Aurinkovoimalaan liitettävät akustot tulevat varmasti yleistymään hintojen laskiessa. Omalla katolla tuotetun sähkön lisäksi niihin voi myöhempää käyttöä varten varastoida ostosähköä silloin, kun sitä on edullisesti saatavilla. Tämä auttaa hallitsemaan sähkön hinnan muutosten vaikutuksia taloyhtiön energiakustannuksiin.

– Tulevaisuudessa taloyhtiö voi olla aktiivinen energiatoimija liittämällä aurinkovoimalan akuston tai kiinteistön maalämpöpumpun osaksi ulkopuolisen palveluntuottajan virtuaalivoimalaa. Sen kautta taloyhtiö osallistuu sähköjärjestelmän tasapainon ylläpitoon, mistä saa taloudellisen korvauksen. Älykkäällä ohjauksella voidaan myös leikata taloyhtiön sähkön kulutushuippuja, millä voidaan saada säästöjä tehomaksujen pienenemisen kautta, Kettunen kertoo.

Tulevaisuuden taloyhtiöt aiheena energianeuvonnan webinaareissa

Motivan energianeuvonta järjestää lokakuussa kaksi maksutonta Asiaa energiasta -webinaaria, joissa käydään läpi energiayhteisöihin ja aurinkosähköön sekä sähkön varastointiin ja virtuaalivoimaloihin liittyviä asioita taloyhtiöiden näkökulmasta. Tunnin mittaiset verkkotapahtumat on suunnattu erityisesti taloyhtiöiden hallitusten jäsenille, isännöitsijöille sekä aktiivisille osakkaille ja asukkaille, jotka haluavat saada tietoa taloyhtiön energiaratkaisuista.

Ohjelma ja ilmoittautuminen

keskiviikkona 9.10.2024, klo 16.30
Aurinkosähkö ja energiayhteisöt taloyhtiössä

keskiviikkona 29.10.2024, klo 16.30
Taloyhtiöiden energiavarastot ja kulutusjoustoon osallistuminen

Lisätiedot:
asiantuntija Teemu Kettunen
teemu.kettunen@motiva.fi
puh. 050 568 9945

Maksutonta energianeuvontaa kotitalouksille ja taloyhtiöille antavat Motiva ja alueelliset energianeuvojat. Neuvontaa rahoittaa Energiavirasto.

Tutustu energianeuvonnan palveluihin ja energianeuvojiin

Sivua päivitetty viimeksi 26.9.2024