A-Ö Hakemisto
Asiasana - "Viisaan liikkumisen verkosto"
Luokituksella "Viisaan liikkumisen verkosto" tuloksia löytyi: 27 kpl
Uusimmassa Viisaan liikkumisen verkosto VILIn uutiskirjeessä muun muassa: - Liikkumisen ohjaus hyötyy käyttäytymismuutoksen ymmärryksestä - Suomen suurilla kaupungeilla kiinnostusta kaupunkipyöräjärjes-telmän toteuttamiseen
Liikennevirasto sai 42 liikkumisen ohjauksen valtionavustushakemusta vuodelle 2017. Yhteensä 29 hankkeelle myönnettiin valtionavustusta.
Vaikka vuotta 2017 on vielä muutama kuukausi jäljellä, näyttää jo nyt siltä, että vuosi on päästövähennystavoitteiden osalta merkittävä. Vuoden 2016 lopulla hyväksyttiin Kansallinen energia- ja ilmastostrategia ja noin kuukausi sitten valmistui Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma vuoteen 2030 (KAISU).
Liikenneviraston myöntämien liikkumisen ohjauksen valtionavustusten haku vuodelle 2018 on alkanut. Hakemukset tulee jättää viimeistään 19.1.2018.
Vuoden 2018 ECOMM konferenssi järjestetään Uppsalassa Ruotsissa 30.5-1.6.2018. Järjestyksessään jo 22. eurooppalainen liikkumisen ohjauksen konferenssi hakee nyt esitysehdotuksia.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueella tehdyssä kyselytutkimuksessa selvitettiin ihmisten kiinnostusta uusia liikkumispalveluita kohtaan.
Tampereella järjestettiin 28.-29.11.2017 ensimmäinen kansainvälinen MaaS-konferenssi, ICOMaaS (1st International Conference on Mobility as a Service). Kahden päivän konferenssi keräsi yhteen tutkijoita, palveluntarjoajia ja julkisen sektorin edustajia ympäri maailmaa.
Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä on toteutettu esiselvitys liikenneköyhyydestä. Liikenneköyhyydeksi voidaan kutsua ilmiötä, jossa ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää.
Monissa eurooppalaisissa kaupungeissa on otettu rohkeita askelia joukkoliikenteen kehittämisessä. Muun muassa Göteborgissa havaittiin, että ilman vahvaa panostusta joukkoliikenteeseen kaupungin kasvu ei olisi mahdollista. Rohkeat kehitysharppaukset voivat lisätä joukkoliikenteen käyttöä huomattavasti.
Kokeilunpaikka.fi -sivusto on syntynyt hallitusohjelmaan nojaavassa Kokeileva Suomi -kärkihankkeessa, joka luo edellytyksiä kokeilukulttuurin edistämiselle yhteiskunnan eri tasoilla. Kokeilunpaikassa järjestetään pienkokeiluhakuja ja ensimmäisen haun teema kesällä 2017 oli kiertotalous. Kiertotalous-kokeilujen piti liittyä asumiseen, liikkumiseen tai ruokaan.
Työnantajilla on mahdollisuus vaikuttaa työntekijöiden kulkutapavalintoihin työ- ja työasiamatkoilla. Työntekijöitä voi kannustaa tai ohjata kestävien kulkumuotojen käyttöön tarjoamalla erilaisia palveluita ja ratkaisuja arjen matkoille.
Euroopan Liikkujan viikolla syyskuussa kannustetaan kuntalaisia pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja. Esillä ovat kaikki viisaan liikkumisen muodot, kuten kävely, pyöräily, joukkoliikenne ja fiksumpi autoilu. Viikon päättää maailmanlaajuinen Auton vapaapäivä.
Reilut 300 ihmistä ympäri maailmaa kokoontui Uppsalassa järjestettyyn ECOMM-konferenssiin (European Conference on Mobility Management). Kolmen päivän ajan osallistujat olivat liikkumisen ohjauksen ajankohtaisten aiheiden äärelle. ECOMM:issa oli suomalaisia osallistujia ennätykselliset 18 henkilöä. Suomalaisten esityksiä kuultiin yhteensä huikeat kuusi kappaletta.
Eurooppalainen liikkumisen ohjauksen yhteistyöelin EPOMM julkaisi uuden strategiakirjansa. Kirjassa on esitetty katsaus kaikkien järjestön eurooppalaisten jäsenmaiden liikkumisen ohjauksesta.
Eurooppalaisen liikkumisen ohjauksen yhteistyöelimen EPOMM:in viimeisin uutiskirje käsitteli liikkumisen ohjausta asuinaluetasolla. Liikkumisen ja kestävän asumisen kehittäminen rajattujen alueiden tasolla on moninainen haaste, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Uutiskirjeen osana oli useita esimerkkejä hankkeista ja toimenpiteistä, joilla näitä haasteita voidaan ratkoa.
CIVINET Finland on suomalaisten kaupunkien ja kuntien yhteistyöverkosto, jonka toiminta linkittyy CIVITAS-ohjelmaan. CIVITAS on Euroopan unionin vuonna 2002 käynnistämä ohjelma, jossa tähdätään kestävämpään ja parempaan kaupunkiliikenteeseen. Kansallisia CIVINET-verkostoja on tällä hetkellä 13 ympäri Eurooppaa.
Kestävään ja hyvinvointia lisäävään työmatkaliikkumiseen panostaminen kannattaa. Tämän ovat huomanneet myös syksyllä 2018 palkitut Työmatkaliikkumisen edelläkulkija -työpaikat eri puolilla Suomea.
Kansalaiset toivovat kunnilta tukea ilmastoystävälliseen arkeen. Tämä selvisi valtionhallinnon ilmastoviestinnän ohjausryhmän Kantar TNS:llä teettämästä Ilmastobarometri 2019 -kyselytutkimuksesta.
Syksyllä 2017 hyväksytyn ensimmäisen keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelman toteuttaminen on parhaillaan meneillään ja ympäristöministeriö vauhdittaa kansalaisten liikkumiseen sekä kuntien liikenneratkaisuihin liittyvää päästövähennystyötä hankeavustuksilla kuluvan kevään aikana.
Liikenteen osuus kaikista Suomen hiilidioksidipäästöistä on noin viidennes ja luvun arvioidaan kasvavan. Päästöistä 90 prosenttia syntyy tieliikenteessä ja tästä valtaosa henkilöautoilusta. Henkilöautolla liikutaan yhä kirkkaasti suurin osa kilometreistä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner kertoo, mikä on kestävän liikkumisen ja eri toimijoiden rooli ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
Maata pitkin matkustaminen on kasvattamassa suosiotaan pohjoismaissa, mukaan lukien Suomi. Ilmiö ei kuitenkaan ole uusi, sillä esimerkiksi interreilaaminen oli suosittu matkustapa jo 70-80 -luvuilla.
Lue uutiskirjeestä kampanjan ajankohtaisia kuulumisia.
Kävely on useimmille meistä luontainen tapa liikkua. Ehkä jopa niin luontainen ja arkipäiväinen asia, että sitä harvoin mielletään omaksi kulkutavaksi.
Auton vapaapäivää vietetään 22.9.2020 – Ilmaista joukkoliikennettä kuudessa kunnassa.
Kunnille, kaupungeille ja yleishyödyllisille organisaatioille on tarjolla tukea liikenneturvallisuuden parantamiseen ja kestävän liikkumisen edistämiseen. Liikkumisen ohjauksen valtionavustuksilla ja tieliikenneturvallisuuden hankeavustuksilla voi tällä kertaa vastata muun muassa koronahaasteisiin joukkoliikenteessä, tehdä erilaisia liikkumispalvelukokeiluja tai kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmia. Tieliikenneturvallisuuden hankeavustuksilla voi muun muassa tukea nuorten liikenneturvallisuutta tai tutkia uuden tieliikennelain vaikutuksia. Haut ovat auki marraskuun loppuun.