Työmatkojen energiankäyttö

Yritys voi vaikuttaa monin tavoin työntekijöidensä liikkumisesta aiheutuvaan energiankulutukseen samaan tapaan kuin se voi vaikuttaa toimintansa sähkönkulutukseen ja lämmitysenergiankäyttöön.

Vuosina 2004-2005 tehdyn henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaisten päivittäisistä henkilöliikennekilometreistä 27 prosenttia muodostuu kodin ja työpaikan välisistä matkoista sekä työasiamatkoista.

Suurin osa liikenteen energiankulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä syntyy tieliikenteestä, koska valtaosa matkoista ja kuljetuksista tehdään kumipyörillä. Tieliikenne myös kuluttaa paljon energiaa henkilö- tai tonnikilometriä kohti. Lisäksi kasvava liikenne aiheuttaa monia muita haittoja, kuten melua, hiukkaspäästöjä ja ruuhkia.

Työnantaja voi monin eri tavoin kannustaa työntekijöitä liikkumaan jalan, pyörällä, joukkoliikenteellä tai kimppakyydeillä. Työsuhdematkalippu helpottaa käyttämään joukkoliikennettä, taloudellisen ajon koulutus pienentää polttoaineenkulutusta ja pukuhuone ja suihku houkuttelevat pyöräilemään.

Henkilöstön kestävää liikkumista kannustavista ja tukevista keinoista kerrotaan enemmän Motivan liikenneosiossa.


Sivua päivitetty viimeksi 9.12.2015

Tulosta sivu

Muualla palvelussa