Joukkoliikenne

Junalla, bussilla, raitiovaunulla ja metrolla matkustaminen on energiatehokkaampaa kuin yksityisautoilu. Raideliikenteessä energiankulutus henkeä kohden on kaikkein pienintä. Raideliikenteen osuus Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöistä on vain yksi prosentti.
1054049 Bussinkuljettaja ja matkustaja Comma
Kuva. Esko Jämsä, Comma Images

Tehokkaasti toimivan joukkoliikenteen ylläpitäminen on kustannussyistä käytännössä mahdollista vain alueilla, joilla on paljon ihmisiä. Parhaiten joukkoliikenne toimiikin suurissa kaupungeissa, joissa se on niin ajankäytön kuin mukavuudenkin suhteen kilpailukykyinen auton käyttöön verrattuna. Maaseudulla pystytään usein tarjoamaan vain välttämätön palvelutaso, esimerkiksi koulumatkoja varten.

Hyödynnä matka-aikasi

Joukkoliikenteen yksi etu on, että matka-ajan voi hyödyntää tekemällä töitä, lepäämällä tai vaikka lukemalla, kun ei tarvitse huolehtia itse ajamisesta. Joukkoliikenteen käyttäjän ei tarvitse myöskään stressata huonoa ajokeliä tai parkkipaikan löytymistä.

Jos kaukana sijaitsevassa matkakohteessa tietää tarvitsevansa omaa autoa, kannattaa auto kuljettaa määränpäähän junalla. Näin säästyy itse tuntien mittaiselta rasittavalta ja paljon energiaa kuluttavalta ajomatkalta ja pääsee perille levänneenä.

Reittioppaat ja matkakortit tehostavat joukkoliikenteen käyttöä

Internetissä on sekä valtakunnallisia että paikallisia joukkoliikenteen reittioppaita, jotka helpottavat matka-aikataulun suunnittelua, parhaiden joukkoliikenteen reittien etsimistä ja sujuvien matkaketjujen muodostamista. Internetin kautta voi ostaa myös joukkoliikenteen lippuja. Muun muassa Matkahuolto ja VR tarjoavat tällaista palvelua. Lippuja voi ostaa nykyään myös matkapuhelimella.

Seutuliput ja matkakortit ovat helpottavat ja nopeuttavat matkojen maksamista.
Matkahuollon matkakorttia käyttää jo puoli miljoonaa suomalaista, jotka tekevät vuosittain noin 40 miljoonaa matkaa. Suurissa kaupungeissa on omat matkakorttijärjestelmänsä. Tulevaisuudessa eri järjestelmät voidaan mahdollisesti yhdistää valtakunnalliseksi järjestelmäksi.

Joukkoliikennettä työsuhde-etuna

Työnantaja voi tukea työntekijöiden ympäristöystävällistä työmatkailua tarjoamalla työsuhde-etuna joukkoliikenteen kausilipun tai työmatkaseteleitä kodin ja työpaikan välisiä matkoja varten. Työsuhdematkalippu on työntekijälle veroton etu 300 euroon asti ja 751-3 400 euron osuudelta. Työnantajalle ei koidu näistä osuuksista palkan sivukuluja. Lisäksi työnantaja voi vähentää lippujen hankintakulut tuloverotuksessa. Työntekijä maksaa verollisesta osuudesta (301-750 eurosta) veron oman veroprosenttinsa mukaan.

Jos riittävän nopeaa joukkoliikenneyhteyttä ei ole ovelta ovelle, voi alkuosan matkasta taittaa autolla tai pyörällä ja jatkaa matkaa junalla tai bussilla. Näin matkaan tarvittavan energian kulutusta voi pienentää huomattavasti verrattuna siihen, että koko matka kuljettaisiin autolla. Kohtuullisen matkan käveleminen tai pyöräileminen joukkoliikenteen pysäkille on myös terveyden ylläpitämisen kannalta hyväksi.


Sivua päivitetty viimeksi 18.8.2016

Tulosta sivu