Taloudellisen ajon koulutus

Suomessa taloudellisen ajon koulutus jakautuu pakolliseen ja vapaaehtoiseen koulutukseen. Pakollinen koulutus liittyy joko ajokortin hankkimiseen tai toimintaan ammattimaisesti kuorma- tai linja-auton kuljettajana. Vapaaehtoista on käytännössä ajokortillisten henkilö- ja pakettiautonkuljettajien turvallisen ja taloudellisen ajon jatkokoulutus.

Henkilöauton kuljettajien taloudellisen ajon koulutus

Taloudellisen ajotavan koulutus on osa kuljettajaopetusta, joka on nykyään kolmivaiheinen. Koulutus on kirjattu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin hyväksymään opetussuunnitelmaan. Oppilaalle koulutus on pakollinen, jos se sisältyy autokoulun noudattamaan opetussuunnitelmaan. Kuljettajatutkinnossa taloudellinen ajo on osa arviointia, mutta se ei ole hylkäysperuste.

Kuljettajaopetuksen perusvaiheessa taloudellisen ajon koulutusta annetaan erityisesti koulutuksen loppuvaiheessa, jossa kuljettajaa opastetaan itsenäiseen ajamiseen. Harjoitteluvaiheeseen sisältyy itsenäistä opiskelua ja ajoharjoittelua sekä palautejakso autokoulussa.

Kuljettajaopetuksen syventävässä vaiheessa kehitetään perusvaiheen opetuksessa ja harjoitteluvaiheessa hankittuja tietoja ja taitoja. Siinä myös lisätään valmiuksia ajaa vaikeissa olosuhteissa, tunnistaa ja välttää vaaratilanteita sekä ottaa huomioon ympäristövaikutuksia.

Jatko- ja täydennyskoulutus on henkilö- ja pakettiauton kuljettajille vapaaehtoinen mutta suositeltava. Motivan suosittelemaa turvallisen ja vastuullisen ajotavan koulutusta on saatavissa EcoDriving-verkkopalvelun kautta (ks. oikean palstan linkit). Suositeltavimpia ovat ajoharjoittelua sisältävät EcoDriving-kurssit (Eco 1, Eco 2 ja Eco 3). Markkinoilla on myös muita taloudellisen ajotavan kursseja, mutta niiden sisältö vaihtelee, samoin painotus liikenneturvallisuuden ja polttoaineenkulutuksen välillä. Pahimmillaan polttoainetaloutta korostetaan liikenneturvallisuuden kustannuksella (pysähdysten välttäminen), joten kursseja tilattaesssa kannattaa olla tarkkana.

Työpaikoilla taloudellisen ajon koulutus kannattaa järjestää EcoDriving-kursseja esimerkiksi seuraavasti:
  • Kaikille tai ainakin paljon ajaville (esimerkiksi yli 30 000 km/vuosi) peruskurssi (Eco 2 tai Eco 3).
  • Kaikille työsuhdeautolla ajaville vähintään EcoDriving Demo auton luovutuksen yhteydessä (suosituksena Eco 1, Eco 2 tai Eco 3).
  • Kaikille työntekijöille kertauksen vuoksi vuosittain jonkin henkilöstötilaisuuden yhteydessä lyhyt tietoisku taloudellisesta ajotavasta (EcoDriving Teoria).

Ammattikuljettajien taloudellisen ajon koulutus

Uusien alalle tulevien kuorma- ja linja-autonkuljettajien koulutuksessa käydään läpi sekä ennakoivan ajon teoria että käytäntö. Opetustuntien määrä riippuu koko kuljettajakoulutuksen pituudesta. Taloudellisen ajon opetus sisältyy ennakoivan ajon koulutukseen ammattikuljettajan perustason koulutuksessa. Lisäksi ajokorttikoulutuksessa käydään läpi taloudellisen ajon perusteet.

Kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyysdirektiivin mukaan pätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi kuljettajalle on annettava viiden vuoden aikana 35 tuntia koulutusta, josta 7 tuntia on oltava ennakoivan ajon koulutusta. Koulutus voidaan järjestää myös kokonaan teoriaopetuksena.

Tavaraliikenteessä ammattipätevyysdirektiivin ulkopuolelle jää pakettiautoliikenne. Pakettiautonkuljettajille suositellaan ajoharjoittelua sisältäviä kursseja (EcoDriving-kurssit Eco 1, Eco 2 tai Eco 3).

Henkilöliikenteessä taksinkuljettajille kuuluu pakollinen ammattipätevyysdirektiivin mukainen koulutus, mutta sen ei tarvitse sisältää ennakoivan ajon osuutta. Jos koulutukseen sisältyy ajotapakoulutusta, siihen soveltuvat parhaiten EcoDriving-kurssit Eco 2 ja Eco 3.


Sivua päivitetty viimeksi 30.9.2016

Tulosta sivu